Kletzmer Shtetl Band treedt 2 juni op in de Dorpskerk in Voorschoten
Algemeen Kunst & CultuurEen melodie zal nooit twee keer hetzelfde klinken bij Shtetl Band Amsterdam. De schat aan variaties en versieringen is eindeloos en de musici stimuleren elkaar tot grote hoogte. Geen pre-fab arrangementen, geen kant en klare oplossingen, maar spontaniteit en echtheid vormen het cement van dit hechte ensemble. Spannende eigen composities worden op een geraffineerde manier gecombineerd met de beeldschone melodieën uit de shtetls: de Joodse Anatevka-dorpjes uit het oude Oost-Europa. In haar 10-jarig bestaan boekte Shtetl Band Amsterdam grote successen op binnen- en buitenlandse concertpodia en de speellijst van de groep is imposant.
De Jiddische benaming klezmer vindt zijn oorsprong in twee Oudhebreeuwse woorden: kley (werktuig) en zemer (musiceren). Het woord klezmer (meervoud: klezmorim) werd oorspronkelijk in de Joodse cultuur in Oost-Europa gebruikt als aanduiding voor een muzikant die de instrumentale bruiloftsmuziek speelde. Op de Joodse bruiloften, die meestal meerdere dagen duurden, speelden de klezmorim/klezmermuzikanten naast veel dansmuziek ook rituele muziek voor bij de huwelijksceremonie en luistermuziek voor bij de maaltijd. Tot aan het midden van de jaren 1970 bestond er geen naam voor de stijl. De muzikanten en platenmaatschappijen noemden de stijl simpelweg "Joodse bruiloftsmuziek". Pas vanaf de heropleving van het muziekgenre eind jaren 1970 werd "klezmer" de benaming voor de muziekstijl. Soms wordt ook wel de term "Jiddische muziek" gebruikt.