Regionale Retailvisie: kijken naar kansen en mogelijkheden
AlgemeenPersbericht: Economie071
Economie071 heeft het Expertteam Winkelgebieden gevraagd te helpen bij de uitvoering van de vastgestelde Regionale Retailvisie. Zij nemen hierbij het stokje over van bureau RMC dat eerder betrokken was bij het opstellen van de visie.
Het team gaat voor de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Katwijk en Zoeterwoude per winkelgebied, samen met de ondernemers en eigenaren, een actieplan opstellen of verder uitwerken. Ook winkeliers- en ondernemersverenigingen en Centrummanagement-organisaties worden hierbij betrokken, zodat er met een regionale bril aangehaakt wordt bij wat er lokaal speelt. De gemeenten Voorschoten en Oegstgeest doen hetzelfde met eigen lokale experts. Met elkaar wordt in nauw teamverband gekeken naar kansen en mogelijkheden. De verwachting is dat de actieplannen in het najaar klaar zijn.
Wethouder Ton de Gans van Zoeterwoude (bestuurlijk opdrachtgever van de regionale Retailvisie vanuit Economie071): "Ondernemers en gemeenten hebben samen een visie opgesteld. Het is nu in eerste instantie aan de ondernemers om de visie om te zetten in concrete plannen voor de toekomst. Omdat we begrijpen dat dit tijd en expertise kost, hebben we het Expertteam Winkelgebieden gevraagd te helpen. Wij zijn ontzettend blij met dit team dat veel ervaring en expertise heeft met retailprojecten in Nederland. Zij gaan op de schaal van de Leidse regio, samen met lokale experts, aan de slag om ondernemers te ondersteunen. Zo kunnen we samen, gemeenten én ondernemers, investeren in kansen."
Toekomstplan voor elk winkelgebieden
De experts gaan actief contact opnemen met ondernemers en vastgoedeigenaren en bezoeken bijeenkomsten. Ook kunnen ondernemers hen zelf benaderen. Vragen als: welke kansen hebben de winkelgebieden in de Leidse regio? En waar kunnen ze elkaar onderling versterken door van elkaars ervaring en expertise te leren en gebruik te maken? staan steeds centraal.
De actieplannen gaan concrete maatregelen bevatten die betrekking hebben op ruimtelijk-functionele aspecten, organisatie en marketing.
Met de onderzoeken, de visie én het actieplan hebben ondernemers straks een stip op de horizon, zodat zij keuzes kunnen maken voor de toekomst. Ook gemeenten kunnen zo een lijn bepalen als het gaat om lokale en regionale investeringsafspraken. Er wordt gewerkt aan drie actielijnen:
Het versterken van de winkelgebieden binnen de detailhandelsstructuur 2025.
Het verkennen van de mogelijkheden om functies te veranderen of te mengen in de overige winkelgebieden.
Verminderen van vierkante meters op de perifere locaties (zoals woonboulevards).