<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo voorschotensekrant.nl
Kunst & Cultuur

Film & Food-avonden met moderne klassiekers Les uns et les autres en Howards End.

Persbericht - Filmtheater

In de kerstvakantie presenteert Filmtheater Voorschoten op veler verzoek nieuwe film & food-avonden met lange filmklassiekers en een tapasdiner tijdens de pauze. Van woensdag- 27 t/m zaterdagavond 30 december staan twee, onlangs digitaal gerestaureerde, films op het programma.

De Britse film Howards End (1992) van James Ivory (The Remains of the Day, A Room with a View) met Emma Thompson, Anthony Hopkins, Vanessa Redgrave en Helena Bonham Carter is te zien op woensdag- 27 en vrijdagavond 29 december. Howards End, de verfilming van het gelijknamige boek van E.M. Forster, won drie Oscars (van negen nominaties) en een Golden Globe. 

Les uns et les autres (Bolero: Dance of Life) uit 1981 van de Franse regisseur Claude Lelouch, met o.a. Geraldine Chaplin en Fanny Ardant, was onderdeel van de Gouden Palm-competitie van het filmfestival in Cannes en is te zien op donderdag 28 en zaterdag 30 december. 

De filmvoorstellingen beginnen om 17.45, de tapas van Tries No.54 uit Voorschoten worden in de pauze van circa 19.00 - 20.15 geserveerd in het filmtheater, gevolgd door het afsluitende deel van de film. Kaartjes (inclusief tapas) à € 25,- zijn te koop via www.filmtheatervoorschoten.nl of via de kassa (open vanaf een half uur voor en tot de aanvang van de voorstellingen). De verkoop sluit telkens 2 dagen van te voren. 

Kerstvakantie
Filmtheater Voorschoten is dagelijks open tijdens de kerstvakantie, behalve op de feestdagen. Voor de jeugd is Paddington 2 te zien en voor volwassenen Murder on the Orient Express, Victoria & Abdul, The Square en Hugo (3D). Na de kerstvakantie vertoont het filmtheater doorgaans films op de donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond en zondagmiddag. Jeugdfilms zijn te zien op woensdagmiddag en zondagochtend en -middag. 

Filminformatie
Wo. 27 en vr. 29 december (17.45): Howards End 
James Ivory (GB 1992)
Engels gespr., Nederlands ondert., 142 min., genre: drama, romantiek. Kijkwijzer: 6. www.merchantivory.com/film/howardsend
Digitaal gerestaureerde klassieker van James Ivory (The Remains of the Day, A Room with a View) met Emma Thompson, Anthony Hopkins, Vanessa Redgrave en Helena Bonham Carter. Verfilming van het gelijknamige boek van E.M. Forster. Filmtheater Voorschoten presenteert de film in de kerstvakantie met een lange pauze (19.00-20.15) waarin de Voorschotense traiteur 'Tries No. 54' tapas serveert. Film & food-arrangement: € 25,-.

Fraai vormgegeven kostuumdrama vol liefdesverwikkelingen en onderhuidse klassenconflicten aan de vooravond van WOI. De film toucheerde maar liefst negen Oscarnominaties en verzilverde er drie, waaronder die voor Beste Actrice. Emma Thompson speelt Margaret Schlegel, een vrouw uit de middenklasse die trouwt met de in zijn gevoelsleven nogal geremde weduwnaar Henry (Anthony Hopkins), een meer dan bemiddelde zakenman. Henry is terribly old fashioned, Margaret een moderne vrouw die voor haar gevoelens uitkomt, ook al is haar huwelijk een nogal bizar verstandsarrangement. Wat volgt is een beklemmende vertelling over rivaliserende families, liefdesverwikkelingen, het behoud van een landgoed – Margaret erft Howards End na het overlijden van Henry's eerste vrouw – en klassentegenstellingen in het Edwardiaanse tijdperk. Howards End is een stijlvol, scherp portret van het Engeland rond 1910, een strenge standenmaatschappij waar de sociale afkomst de koers van levens bepaalt. 
De films van James Ivory (VS, 1928) zijn al lange tijd niet meer te zien geweest in de Nederlandse bioscoop. Ivory werd vooral bekend door zijn jarenlange samenwerking met scenarioschrijver Ruth Prawer Jhabvala en de Indiase producent Ismail Merchant; zijn eerste films maakte Ivory in India, met het werk van Satyajit Ray and Jean Renoir als belangrijke invloeden op de achtergrond. Met Merchant richtte Ivory in 1961 Merchant Ivory Productons op. De naam werd al gauw synoniem met fraai vormgegeven producties (vaak met weinig budget), sterke acteerprestaties en stijlvol camerawerk. 

…niets aan kracht en pracht verloren…elegante, prachtig vertolkte verfilming…gerijpt en gedetailleerd inkijkje…veel-lagige karakters, een acteursensemble om je vingers bij af te likken… (***** Trouw)
…schittert in gerestaureerde vorm…fraai acteerwerk, prachtig camerawerk en een rijke aankleding. Een staaltje klassiek filmmaken dat je nog zelden ziet. (**** NRC Handelsblad)
Fraai... (**** Het Parool)
...fraai kostuumdrama... (De Filmkrant)
...veel subtiliteiten, onderliggende thematiek en complexiteit...indrukwekkende cast..zowel subtiel als doeltreffend...om door een ringetje te halen...fraai en stijlvol...fantastische acteerwerk, met de geweldige Emma Thompson voorop...ook de rest van de cast schittert...Klassiek drama zoals het eigenlijk niet meer gemaakt wordt...Stijlvol gefilmd...Emma Thompson in topvorm. Een masterclass acteren in een fraai vormgegeven decor. 'Howards End' is zijn restauratie meer dan waard! (**** Cinemagazine)
...prachtig kostuumdrama...prachtig klassiek verhaal...prachtige rol...Prachtige beelden...heerlijk...ruim twee uur genieten... (**** Filmgeek)
...fraai gerestaureerd...mag zich nog steeds scharen onder de fraaiste Britse kostuumdrama's...Ivory's beste werk...EYE heeft puik werk verricht met het oppoetsen van Howards End...spettert als nooit tevoren van het scherm...groot genoegen...onweerstaanbare setting vol bruisende jurken en stijlvolle maatpakken, weelderige sets en de mooiste vroege automobielen ooit op het witte doek... (**** Filmtotaal)


Do. 28 en za. 30 december (17.45): Les uns et les autres (Bolero: Dance of Life) 
Claude Lelouch (FR 1981)
Frans, Engels, Duits, Russisch gespr., Nederlands ondert., 184 min., genre: drama. Kijkwijzer: 12. 
Digitaal gerestaureerde klassieker van Claude Lelouch met o.a. Geraldine Chaplin en Fanny Ardant. Onderdeel van de Gouden Palm-competitie van het filmfestival in Cannes. Filmtheater Voorschoten presenteert de film in de kerstvakantie met een lange pauze (19.00-20.15) waarin de Voorschotense traiteur 'Tries No. 54' tapas serveert. Film & food-arrangement: € 25,-.

Claude Lelouchs portret van de belevenissen van vier muzikale families voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog maakte bij verschijning in 1981 grote indruk, vooral door de finale met de wervelende choreografie bij Maurice Ravels Boléro. Claude Lelouch (1937) – die met François Truffaut, Jean-Luc Godard en Louis Malle tot de gezichtsbepalende regisseurs van de Franse naoorlogse cinema behoort – kreeg voor zijn tweeëntwintigste lange speelfilm maar liefst vier César-nominaties; op het Cannes Film Festival draaide Les uns et les autres in de competitie en won het de Technische Grote Prijs (beste geluid). De film volgt de levens van vier muzikale stellen en hun kinderen tussen 1936 en 1980, het jaar waarin de Amerikaanse Glenn en Suzan, Simon en Anne uit Parijs, de Duitse Karl en Madga en het Russische koppel Boris en Tatjana elkaar treffen op een UNICEF-gala. De muziek is wat de personages – werkzaam in de jazz, het variété, de klassieke muziek en het ballet – verbindt, ondanks de grote verschillen in levensloop. De liefde voor de muziek brengt alle personages bij elkaar in de wervelende finale, met een door Maurice Béjart gechoreografeerde opvoering van Ravels Boléro. Net als in Toute une vie (1974) en het latere Les misérables (1995) is de Tweede Wereldoorlog het scharnierpunt in Lelouchs vertelling. De half-joodse regisseur, die opgroeide onder de bezetting, laat dit thema vaak terugkomen in zijn films: in Les uns et les autres treedt een van de protagonisten op voor de nazi's, een ander wordt afgevoerd naar het concentratiekamp. Les uns et les autres is een van muziek, dans en levensdrift vervulde historische sage die ons van de politiek roerige jaren dertig via WOII en de Algerijnse oorlog naar het heden brengt. De film ademt muziek, de dialogen zijn beperkt; de dramatische kracht van Lelouchs ode aan het leven rust voor een belangrijk deel op de – tijdens het draaien opgenomen – score van Michel Legrand en Francis Lai. De laatste schreef de muziek voor de meeste van Lelouchs films. Claude Lelouch maakte op zijn dertiende al zijn eerste korte film, Le mal du siècle, die hem een prijs opleverde op het Cannes Amateur Film Festival. In 1960 volgde zijn eerste lange speelfilm Le propre de l'homme – geen groot succes – die werd gevolgd door veelgeprezen titels als Un homme et une femme (1966, winnaar van twee Oscars en een Gouden Palm), Toute une vie (1974), La belle histoire (1992) en Les misérables (1995). Lelouch ('Hoe meer films ik zie, hoe meer ik van Franse films hou') regisseert niet alleen, voor de meeste van zijn films treedt hij ook op als producent, scenarist en soms ook als cameraman. 


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten