Franck Fielemon is omzetcoach en helpt ondernemers om meer rendement uit hun verkoop- en marketinginspanningen te halen. Foto: PR
Franck Fielemon is omzetcoach en helpt ondernemers om meer rendement uit hun verkoop- en marketinginspanningen te halen. Foto: PR

Help! Hoe maakt een ondernemer effectief reclame?

Algemeen Ondernemer in beeld

Voor ondernemers is er tegenwoordig een overvloed aan reclamemogelijkheden. Dit levert keuzestress op. Wanneer is welke vorm van reclame effectief? Franck Fielemon, expert op dit gebied geeft onderstaand ondernemers die meer effect uit hun reclame uitingen willen halen advies.

door: Franck Fielemon

Online adverteren op allerlei websites, e-mail marketing, flyeren, allemaal vormen van reclame. Als ondernemer kun je veel geld uitgeven zonder het maximale rendement te realiseren. Vooral met een beperkt budget uitdagend vanwege het gefragmenteerde medialandschap.

Hoe kun je effectief reclame maken?
Stel jezelf als eerste de vraag wat je doel is en wie je wilt bereiken. Onderzoek vervolgens waar jouw doelgroep actief is, welke websites bezoeken ze, wat lezen ze? Doelen kunnen zijn; naamsbekendheid vergroten, je doelgroep actief aantrekken, een website promoten, een winkelactie bekend maken. Zorg dat je doel specifiek en meetbaar is. Bijvoorbeeld hoeveel nieuwe klanten wil je binnen een maand vanuit een advertentiecampagne aantrekken? Vervolgens bepaal je je boodschap. Deze moet een zo hoog mogelijke aantrekkingskracht hebben en bij voorkeur een duidelijk voordeel voor je doelgroep bieden.

Verschillende media
Online media heeft als voordeel dat het resultaat goed meetbaar is in de vorm van clicks. Maar soms past deze benadering niet helemaal bij je product of dienst of is het te kostbaar. Reclame maken via sociale media is relatief goedkoop maar de effectiviteit laat vaak te wensen over. Richt je je op consumenten dan kan Facebook adverteren interessant zijn. Er zijn specialisten die je kunnen adviseren.
PR en adverteren in printmedia zoals huis-aan-huiskranten is een interessant alternatief wanneer je je richt op lokale consumenten en ondernemers. Veel kranten verschijnen wekelijks en zijn genegen jouw materiaal redactioneel op te nemen wanneer het toegevoegde waarde biedt voor de lezers. Door daarnaast herhaaldelijk te adverteren kun je naamsbekendheid opbouwen.

De ideale mix voor lokale ondernemers
Voor lokale ondernemers is vaak een combinatie van sociale media en lokale printmedia een effectieve vorm van reclame maken.
Heb je een lokale doelgroep en wil je budgettechnisch niet elke week adverteren? De lokaal georiënteerde Voorschotense Krant is dan interessant vanwege de combinatie online mét een full-color maandelijkse uitgave.

Nieuws overzicht

Afbeelding
Voorschotense Krant vrijdag in de bus en op www.voorschotensekrant.nl 10 uur geleden
Afbeelding
"BLIJSPEL" VERGETELHEID toneelgroep Voorschoten: alleen nog kaarten voor 6 april 13 uur geleden
Afbeelding
Leerlingen Gevers: oorlogsverhalen blijven vertellen 19 uur geleden
Jesper Zonneveld neemt per 1 april Heymans IJzerwaren aan het Treubplein 6, over van Bob Heijmans. Foto: Nelleke de Vries
Heymans IJzerwaren heeft nieuwe eigenaar: Jesper Zonneveld 23 uur geleden 27
De familie van Ton is blij met het speciale bankje
Een eigen bankje met plaquette voor Ton van der Pol 27 mrt, 15:44 9