Tekst: Loes de Keuning. Foto's De Omroeper
Tekst: Loes de Keuning. Foto's De Omroeper De kop van de Schoolstraat 1973

Loes de Keuning: Schoolstraat perikelen

Algemeen

Daar is het dan! Het artikel van de Voorschotense Vraagbaak: Loes de Keuning over de Schoolstraat. Dit keer over het autovrij maken, een soortgelijke discussie wordt nu gevoerd over het fietsvrij maken van de straat: 

De Schoolstraat: in de jaren vijftig een gewone doorgaande straat met woningen, scholen en winkels.  Een straat waar iedere twintig minuten de blauwe tram doorheen denderde en met autoverkeer vanuit beide richtingen, plus parkeer gelegenheid. De voetgangers liepen op de trottoirs, die op sommige plaatsen zo smal waren dat men zich tegen de gevel moest aandrukken als de tram langskwam. Ongelukken deden zich niet voor. 

In 1961 verdween de blauwe tram en de rails en de halte op het pleintje ter hoogte van de Tramstraat. Daardoor kregen de auto's meer ruimte in de  Schoolstaat. 
Tot 1973. In de Omroeper van 16 augustus staat: "Het voorstel om de Schoolstraat vanaf de Veurseweg af te sluiten voor verkeer kreeg de instemming van de gehele gemeenteraad. Er ontstaan daar gevaarlijke situaties vanwege sluipverkeer van automobilisten die de verkeerslichten van de Kon. Julianalaan willen vermijden.  Ook werd het idee geopperd om op de vrijdagen en zaterdagen de gehele Schoolstraat voor het verkeer af te sluiten. Op deze dagen ontstaat een gekrioel van auto's die, soms tegen stop- en parkeerverboden in, op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen worden geparkeerd. 
De middenstand was fel tegen deze afsluiting, vanwege de grote afstand van de winkels naar de parkeergelegenheden". 

Het blijft tobben: Een artikel in de Omroeper van 1 december 1976: "In de jaren vijftig had de toenmalige wethouder van openbare werken, J. Dekker al plannen om van de Schoolstraat een winkelpromenade te maken, met sierbestrating, banken en bomen. Latere wethouders beijverden zich ook om met het aanbrengen van luifels aan de winkelgevels, van de Schoolstraat een wandelpromenade te maken en daarbij hoorde afsluiting voor autoverkeer. 

Want de Schoolstraat wekt wel de indruk van wandelpromenade, maar is het bepaald niet. Een argeloze voetganger die al winkelend, zig-zag overstekend de etalages wil bekijken wordt daar vaak op een onaangename manier aan herinnerd. De bijna ongelukken zijn dan ook legio. 

Maar stelselmatig blijft de middenstand zich hier tegen verzetten. "Ontnemen wij de klanten het gemak om hier per auto te komen, dan rijden zij rechtdoor naar Leidschenhage" is hun standpunt. 

Maar wethouder Eveleens bereikte toch een compromis. De Schoolstraat wordt vernieuwd, met sierbestrating, banken en bomen,  met veel ruimte voor voetgangers en een minimum ruimte voor auto's. Door het plaatsen van paaltjes, de zogenaamde "Amsterdammertjes", wordt het foutparkeren tegen gegaan". 

Het zou nog tot 1997 duren voordat de Schoolstraat definitief werd afgesloten voor autoverkeer. En nu is er het plan om ook fietserverkeer te verbieden, wat weer de nodige discussie oproept. 

Afbeelding
Afbeelding

Nieuws overzicht

Afbeelding
Kinderpartijtje in het filmtheater 8 uur geleden
Het trieste resultaat van één nacht vorst. 90% van de druivenoogst is mislukt.
Vorst nekt druivenoogst Chateau Deux Filles 10 uur geleden
Anja en Zhang Hu zijn al 25 jaar eigenaar van Restaurant Alexander. Een must voor de liefhebbers van de echte Chinese keuken. Foto: PR
Restaurant Alexander: de echte traditionele Chinese keuken 12 uur geleden
Na afloop werd er nog druk gediscussieerd over de antwoorden. Het bleef nog lang gezellig!
Ruim 180 deelnemers aan Oranje Pubquizzen 16 uur geleden 6
Afbeelding
Volleybalrecreanten Gemini Kangeroes zoeken sociale spelers 23 apr, 16:10