Verkeersinfarct Veurseweg in cijfers
Algemeen Regio nieuwsBegin dit jaar kondigde Voorschotenaar Rob van Engelenburg en Cees Oosterbeek uit Leidschendam-Voorburg in de Voorschotense Krant al een enorme toename van het verkeer op de Veurseweg in Voorschoten en de Veursestraatweg in Leidschendam aan. Nu zijn ook de cijfers bekend.
door redactie
Zowel in Leidschendam als in Voorschoten wordt de Duivenvoorde Corridor bebouwd. Haagwijk is al gerealiseerd en het werk aan de wijk Roosenhorst is van start gegaan met het realiseren van de uitvalsweg. Hier komen, samen met Noortveer, 41 woningen en aan de Leidschendamse kant komen daar 70 woningen op bedrijventerrein Parnhashofweg en 300 woningen op landgoed Schakenbosch bij. Deze cijfers zijn gepubliceerd door Vlietnieuws. Lees hier het volledige artikel. Aan de Leidschendamse kant betekent dat in 2030 respectievelijk 700 en 1800 autoritten per dag, zo heeft de gemeente berekend, aldus Vlietnieuws.
In Voorschoten verwacht de gemeente, desgevraagd, een kleine 330 autoritten per dag extra. 'De verkeersaantrekkende werking van een woning is in te schatten met behulp van de kencijfers van het CROW. CROW = Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek', aldus een woordvoerder van de gemeente. 'Het aantal verkeersbewegingen van een woning is o.a. afhankelijk van de stedelijksheidsgraad van de gemeente, de ligging van de locatie binnen de gemeente (bijv. buitengebied of centrum) en het type woning. Voor de woningen in Roosenhorst en ook de toekomstige woningen in Noortveer is bijvoorbeeld gerekend met een gemiddelde van 8 verkeersbewegingen per woning per dag. Hier tegenover staat uiteraard ook een afname de verkeersaantrekkende werking van de reeds gesloopte kassen in Roosenhorst en de nog te slopen kassen in Noortveer.
Volgens Vlietnieuws zullen in 2030 dagelijks 15.600 auto's gebruik maken van de Veursestraatweg, rijdend vanuit Voorschoten naar Leidschendam. In omgekeerde richting is dat aantal 14.500. Tel daar nog de ritten vanuit de Voorschotense kant bij en het verkeersinfarct is akelig dichtbij.
Daarbij is nog geen rekening gehouden met verkeer voor de Mall of The Netherlands. Voor wat betreft Voorschoten zal de aanleg van de Rijnlandroute weinig oplossing bieden. De oost-west verbinding van de A4 naar de A44 kent geen op- of afrit. Verkeer zal dus over de Veurseweg naar Leidschendam gaan rijden.