Dagboek van een leerkracht (deel 12, rappend leren)
Algemeen Regio nieuwsEr wordt veel gevraagd van de creativiteit van de leerkrachten in deze thuiswerkweken. Juf Conny en haar collega's hebben een nieuwe manier van taalles geven gevonden: de rap! En de kids zijn inventief, weet de Juf:
De dag begon met het luisteren naar het klassengesprek. De kinderen zijn momenteel bezig met het rekenen met breuken en dat is nog steeds heel pittig. Ongelijknamige breuken optellen, breuken vermenigvuldigen en delen. Het blijft een lastig onderdeel.
Bij de taallessen zijn we bezig met het thema Rap. De opdracht is een rap te bedenken en die op een beat te zetten. Hier hebben zij een week de tijd voor. Vandaag deelden een aantal kinderen hun tekst al met ons:
‘Door corona zitten we binnen we hoeven weinig te verzinnen
De juf zorgt dat wij ons niet vervelen
door het werk op Social Schools te delen.’
Jelle
'Stop toch eens met pesten, het gaat niet vanuit het beste.
Niemand is perfect, dus heb nou eens respect.
Iedereen heeft gevoel, is dit nou echt je doel?
Doe nou niet zo sneu, ik ben het echt beu.
Waarom zou je stom kletsen, om iemand daarmee te kwetsen.
En is het geven van een beuk, nou echt zo leuk?
Haar hart is nu gebroken, omdat jij weer hebt gesproken.
Dit is het einde van mijn rap, dus hou nu op met dat gebep.’
Annelotte en Suze
‘Door Corona zit ik thuis
Dat vind ik echt niet pluis.
Alles afgeschaft; geen scouting, geen kamp dat vind ik echt een ramp.
Nu mis ik al mijn vriendinnen en moet ik alles zelf gaan verzinnen.
Alles is zo saai, ik mis zelfs het lawaai.’
Elisa