Dagboek van een leerkracht: Lockdown 2.0!
Logo voorschotensekrant.nl
<p>Digitaal voorlezen aan de kinderen van groep 3. Het is even wennen voor Juf Conny van der Krogt. Foto: PR</p>

Digitaal voorlezen aan de kinderen van groep 3. Het is even wennen voor Juf Conny van der Krogt. Foto: PR

Dagboek van een leerkracht: Lockdown 2.0!

Juf Conny van der Krogt van de Fortgensschool houdt ook deze lockdown weer een dagboek bij: ‘Wie had het gedacht… Weer in een lockdown, dus weer online lesgeven. Voor mij is het dit keer heel anders dan de vorige keer. 

Toen stond ik als leerkracht voor groep 8 en wisten de leerlingen (van 11 en 12 jaar) al snel hoe zij aan het werk moesten. Instructie kon online en de leerlingen konden zelfstandig aan het werk. Dit keer is het voor mij en de kinderen even wennen. 

Ik ben namelijk sinds 2 weken aan het werk in groep 3. Deze leerlingen zijn 6 jaar en weten nog niet echt hoe alles werkt. Maar ook voor mij is het even puzzelen hoe ik de leerling kan bereiken en aan het werk kan zetten zonder dat hij/zij (of de ouders) gestrest raakt.

Voor de kerstvakantie ben ik, samen met mijn collega, begonnen om alles in een filmpje op te nemen. Wat krijgen de kinderen mee naar huis, hoe werkt Teams, hoe werkt de onlinemethode voor rekenen en taal. Kortom, overal maken wij filmpjes van. Kinderen van die leeftijd kunnen namelijk nog niet voldoende lezen.

Na een rustige vakantie was het vandaag dus zover. Een aantal kinderen zijn in de klas aanwezig omdat hun ouders een vitaal beroep hebben of om andere redenen. Gezellig om met zo’n klein groepje van start te gaan. En heel handig om even te proberen of de filmpjes werken.

Wat is het leuk als deze 5 elkaar voor het eerst via Teams zien. “Juf, ik ben op TV”, roept de een. Een ander rent snel naar de gang zodat zij met elkaar kunnen praten zonder elkaar te zien. 

Ondertussen komen de eerste ouders de materialen voor de kinderen ophalen. Een tas vol, met een verrassing voor vanmiddag. Dan spreken wij elkaar namelijk allemaal voor het eerst online om samen het nieuwe jaar in te luiden.

In de klas gaan de lessen van start. Ook nu proberen wij of de instructiefilmpjes werken. De kinderen kijken dus naar de uitleg en gaan vervolgens de les maken. Al snel kijken mijn duo en ik elkaar aan…. Zullen we toch te veel werk hebben gegeven voor één dag? Maar ook zij moeten weer even aan het werken wennen na twee weken vakantie. ’s Middags gaat het al een stuk beter.

Tijdens het voorlezen pakken wij de camera er weer bij, zodat ook de kinderen thuis het verhaal van de Boze Heks kunnen meeluisteren. Dan is publiek van 5 kinderen best leuk! Het was heel spannend, zeiden zij.

Om 16 uur zijn er 25 ouders (met kinderen) online. Met een krakend zakje popcorn luiden we het nieuwe jaar in. Ook heel leuk om het, in de kerstvakantie geboren, babyzusje van een van onze leerlingen te zien. Online werken heeft  ook zijn voordelen!

Morgen gaan we voor het eerst echt de hele dag aan de slag. Met de ondersteuning van de ouders gaat het vast en zeker lukken!’

Meer berichten