Dagboek van een leerkracht: wachten op de persconferentie
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo voorschotensekrant.nl
Foto:
Regio nieuws

Dagboek van een leerkracht: wachten op de persconferentie

Het digitale dagboek van Juf Conny van der Krogt van de Fortgensschool. Hoe gaan de komende weken er uit zien? 

De tweede week in de Lockdownperiode is gestart. Na de berichten van afgelopen weekend gaan we toch maar voorzichtig denken over meerdere weken dan alleen nog deze week. Wat betekent dit voor de kinderen? Hoe gaan we de lessen en de instructie verder uitbreiden? Gaan we aan een nieuw thema beginnen? Starten we met schrijflessen? Allemaal vragen die opkomen naar aanleiding van de geruchten die uitlekken voorafgaand aan de persconferentie van dinsdag.

Vanmorgen ben ik gestart met een Teams gesprek met 4 kinderen. 1 op school in de ‘noodopvang’, 3 online. Wat goed om te zien dat zij keurig hun geluid aan en uitzetten tijdens het gesprek. Met elkaar hebben we een tekst gelezen en kregen de kinderen de opdracht om een aantal vragen te beantwoorden. “Het is niet makkelijk, hoor juf.” “Mooi zo”, dacht ik, “Nu ben je aan het leren!”

De rest van de ochtend heb ik met de kinderen die op school waren gerekend, gelezen en een dictee afgenomen. Mijn duo deed dit online met de kinderen die thuis of bij oma aan het werk waren. Dat is voor kinderen uit groep 3 nog erg moeilijk hoor. Als je in de klas zit, kun je stiekem kijken naar de letters die in de klas hangen. Thuis is dat niet zo natuurlijk. Aan het einde van de dag hebben de ouders een overzicht van de klanken en de woorden gekregen, zodat zij de les kunnen nakijken. Zo’n antwoordenblad is bij die kleintjes nog wel belangrijk, omdat het soms nog niet goed te lezen is welke klank zij geschreven hebben.

Dit is de reden waarom wij toch maar gaan nadenken over schrijflessen op afstand. Het is in een klas met 8 kinderen (laat staan een groep van 30) al lastig om te zien of de letters niet ‘getekend’ worden, maar op de juiste manier geschreven. De groep in de klas heeft met het puntje van de tong uit de mond geprobeerd om alle letters goed te schrijven. Fijn om die concentratie en motivatie te zien.

Deze week proberen wij de kinderen uit te dagen om een tekst vloeiend en vlot te lezen. Een boekje lezen stopt niet na één keer in groep 3. Het is belangrijk dat een tekst bijna op dezelfde manier wordt gelezen als een volwassene dat doet. De tekst is namelijk zo gemaakt en aangepast aan het niveau van het kind dat dit mogelijk moet zijn. In de klas hebben we de kinderen daarom met een zandloper een wedstrijdje tegen zichzelf laten spelen; Kun je de tekst lezen in dezelfde tijd als de juf het (langzaam) leest? Als het na één keer niet lukt, hoe kun je jezelf dan uitdagen dit sneller te doen? Het werd een spannende race tegen de zandloper…. En het leuke…. Je bent zelf altijd de winnaar.

Vandaag hebben we ook tijd gemaakt voor een gezellige knutsel; Met elkaar hebben we een sneeuwgordijn voor het raam gemaakt en maakten we met vouwblaadjes een sneeuwpop. Nu maar hopen dat de echte sneeuw ook komt, want ik heb beloofd dat we dan direct al het werk laten vallen en naar buiten gaan.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten