Ontmanteling tunnelboormachine nadert het einde.
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo voorschotensekrant.nl
Foto:Redactie RijnlandRoute Vincent Basler

Ontmanteling tunnelboormachine nadert het einde.

Bijzondere schuifmethode laatste volgwagen tunnelboormachine

De laatste volgwagen van de tunnelboormachine die nog moet worden ontmanteld, is met een bijzondere methode de tunnel uitgeschoven: het zogeheten ‘skidding’ systeem, ontwikkeld door hijs- en transportbedrijf Mammoet. Er is een tijdelijke brugconstructie gebouwd onder de volgwagen. Deze constructie is opgebouwd uit meerdere stalen balken, twee parallel naast elkaar met elk een lengte van 46 meter. Bovenop deze brugconstructie is het skidding systeem gepositioneerd bestaande uit sleegoten, 4 sleeschoenen en 4 cilinders.

Door middel van een smeermiddel kon het stalen gevaarte hier vervolgens soepel overheen schuiven. Op deze manier is de 250 ton zware volgwagen op een redelijk snelle, maar bovenal veilige manier de tunnel uit getransporteerd. Eenmaal in de ontvangstschacht, kan de volgwagen worden gedemonteerd, uitgehesen en afgevoerd. Via deze link kun je de animatie bekijken van het systeem dat is gebruikt.

Eerder zetten we voor het verplaatsen van de volgwagens van de tunnelboormachine al een SPMT in, een self-propelled modular transporter. Dat is een relatief klein voertuig dat wordt ingezet om de zwaarste lasten te verplaatsen.

De ontmanteling van de tunnelboormachine nadert hiermee het einde. We nemen dan definitief afscheid van tunnelboormachine Gaia, die in de afgelopen anderhalf jaar de twee 2,3km lange tunnelbuizen voor de RijnlandRoute heeft geboord.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten