<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo voorschotensekrant.nl
<p>Burgemeester Stemerdink kwam de certificaten &#39;Vreedzame Kinderopvang&#39; uitreiken aan de pedagogisch medewerkers van SKV. Foto: VSK </p>

Burgemeester Stemerdink kwam de certificaten 'Vreedzame Kinderopvang' uitreiken aan de pedagogisch medewerkers van SKV. Foto: VSK

(Foto: )
Regio nieuws

Peuterspeelzalen gecertificeerd als Vreedzame Kinderopvang

‘Jong geleerd, is oud gedaan’, zijn de medewerkers van Stichting Kinderspeelzaal Voorschoten SKV van mening. In 2019 werd het programma ‘Vreedzame Kinderspeelzalen’ ingevoerd en inmiddels hebben alle pedagogische medewerkers (pm’ers) de opleiding voltooid.

De SKV bestaat 50 jaar en heeft zes peuterspeelzalen. ‘De nadruk ligt op de sociale vaardigheden bij jonge kinderen’, zegt directeur Louise Schrijver. ‘We realiseren in de groepen als het ware een eigen democratische samenleving met aandacht voor elkaar. Een positief sociaal klimaat waarbij kinderen naar elkaar luisteren en elkaar corrigeren. Ook bij ruzietjes ja. Voor de medewerkers lang niet altijd gemakkelijk. Je wilt bemiddelen maar met dit programma moet je weliswaar wel betrokken zijn maar je er eigenlijk juist buiten houden. Stel, iedereen wil met de loopauto spelen, en er is ruzie. De pm’ers gaan dan het gesprek aan. Is het een idee om een ‘bushalte’ te maken waar kinderen op hun beurt kunnen wachten om met de loopauto te spelen? Je stelt het voor en als iedereen daar blij mee is, heb je samen een oplossing gevonden.’

Jorine Groen, pedagoge bij de SKV, zegt: ‘Peuters hebben andere regels. Als je lang met een auto speelt, ben jij de eigenaar. Ga je als volwassene zeggen dat ze de auto moeten afgeven, dan loop je over hun regels heen. Juist door ze er samen uit te laten komen zijn peuters veel gelukkiger. Je stimuleert ze om zelf met ideeën en oplossingen te komen. Bij tweejarigen is dat wel eens lastig omdat zij oudere peuters imiteren. Daar moet je als pm’er goed op letten zodat zij zich niet hulpeloos gaan voelen. Trouwens, emoties mogen er ook zijn, verdriet, boosheid, blij zijn. Daar praten we met de kinderen over. Is er een kind verdrietig dan bespreken we hoe je kunt troosten. Is een kindje echt heel boos, hoe komt dat? Heb jij dat ook wel eens? Zo laten we zien dat we allemaal emoties hebben en dat dat ook mag. Tegelijkertijd geven we aan dat ieder kind anders is en ook anders mag zijn. Een jongetje mag best met poppen spelen en een meisje mag buschauffeur zijn. We hebben ook kindjes met andere nationaliteiten en kleuren op school dus de poppen zijn niet alleen wit. De boodschap is dat jij er mag zijn, hoe je ook bent en daarmee leggen we een basis voor een vreedzame samenleving waaraan deze kinderen later hun bijdrage leveren.’ 

Het programma is aangeschaft dankzij bijdragen van de Stichting Katapult en Fonds 1818. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we Voorschoten hiermee een beetje mooier maken’, besluit Louise Schrijver.


&lt;SCRIPT SRC=&quot;//secure.adnxs.com/ttj?id=&amp;cb=[CACHEBUSTER]&amp;referrer=voorschotensekrant.nl&amp;pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&amp;postcode=&quot; TYPE=&quot;text/javascript&quot;&gt;&lt;/SCRIPT&gt;
Meer berichten