Dagboek van een leerkracht (deel 19, digitale musical)
Algemeen Regio nieuwsGisteren een dag waarin veel gewerkt is, maar waarover dan weinig te vertellen valt. Als intern begeleider gaat het werk rond de zorgdossiers ook gewoon door. En u begrijpt dat daarover niets gedeeld wordt met anderen.
Vanmorgen was het mijn dag om de klas op te starten. Eerst de lessen klaar zetten voor de leerlingen, daarna kijken naar het werk wat gisteren is gemaakt. Een aantal leerlingen heeft moeite met het zoeken naar de voegwoorden en de hulpwerkwoorden bij spelling. Dus even contact zoeken voor de nodige feedback. De verwarring bij de hulpwerkwoorden zit in het feit dat een leerling weet dat een vervoeging van het werkwoord 'zijn' een hulpwerkwoord kan zijn, maar dan vergeet dat dit alleen het geval is als er ook een voltooid deelwoord in de zin staat. Na een korte uitleg gaf deze leerling direct zelf aan dat zij de les nog een keer over zou maken, waarna het resultaat veel beter is. Opdracht begrepen dus!
Bij het rekenen werken wij in groep 8 thematisch, wat betekent dat wij nu een periode bezig zijn met lessen over procenten. Na een periode breuken en kommagetallen is dit een logisch vervolg. Wel belangrijk om de andere onderdelen te blijven onderhouden. Dus vandaag hebben de leerlingen een herhalingsles over getalbegrip met getallen tot 1 miljoen gehad. Optellen en aftrekken van grote getallen, maar ook van kommagetallen. Goed om bij te houden, zullen we maar zeggen ;-)
Vanmiddag zijn we verder gegaan met de musical. Na het hele script vorige week te hebben gelezen, zijn we vandaag gestart met het spelen met de tekst. Het niet meer lezen, maar proberen je in te leven in het verhaal. Het gaat al erg goed klinken. Sommige kinderen zitten al helemaal in hun rol.
In de opvang op school hebben we vandaag veel kinderen, dat betekent dat wij hen over meerdere groepen, dus ook leerkrachten moeten verdelen. Het vraagt elke dag om een goede planning. Ouders met vitale beroepen mogen aanmelden maar een verdeling van meer dan 20 leerlingen waarbij we ook rekening moeten houden met de afstand, wordt best lastig.Wij wachten in spanning het gesprek van de minister-president van volgende week dinsdag af.
Toch gaan in de pauze de gesprekken van de leerkrachten al volop over de tijd waarop de kinderen weer op school mogen komen. Op welke manier dan ook, maar we weten zeker dat we over een andere vorm van onderwijs moeten nadenken.