Dagboek van een leerkracht: rapporten
Algemeen Regio nieuwsJuf Conny van der Krogt houdt in de lockdown haar meer dan gevulde dagen bij in dit digitale dagboek:
Deze dag heb ik voor 8 uur een gesprek met een ouder over de invulling van de digitale lessen. Van een aantal ouders horen wij dat de kinderen eigenlijk meer werk zouden willen doen dan in het dagprogramma staat. Ik kan me dat helemaal voorstellen, wij beginnen ons ook steeds meer te vervelen. Hoe fijn zou het zijn als we na volgende week klaar zijn met de online lessen.
In het groepsgesprek hebben we vandaag een opdracht gemaakt met klokkijken. Hele en halve uren waarvan zij met de kleur rood en groen moeten aangeven hoe laat het is. De hele klas betrokken en iedereen vindt het leuk.
Na de rekenles waarbij de kinderen ´verhaaltjessommen´ hebben geoefend kwam de gymjuf om buiten met de kinderen een spelletje te spelen. Om 10.15 uur ging de moeder van een van onze leerlingen digitaal voorlezen uit het boek van de Gorgels. De dochter zat er heel trots naast en vulde af en toe even aan wat er in het verhaal allemaal gebeurde. En een andere ouder speelde piano terwijl allemaal samen zongen, ieder vanachter de eigen computer.
Vandaag leerden wij de klank ´NG´. Woorden als ring, koning, tong en ding-dong… Een belangrijke logopedische oefening. Deze klank maak je achter op je tong. Later hoorde ik van een collega, dat als je je neus dichtknijpt er geen geluid is.
Na schooltijd heb ik nog een overleg met collega’s van de andere PC scholen over de aanpak en begeleiding van anderstalige leerlingen op onze scholen. Wij gaan proberen dit enigszins op elkaar af te stemmen, zodat wij in de toekomst de leerlingen die nieuw binnenkomen en nog geen Nederlands spreken zo goed mogelijk kunnen begeleiden. Interessante bijeenkomst…
Daarna nog wat vragen van ouders beantwoorden en thuis nog een uurtje aan de rapporten gewerkt. Ondanks de vreemde tijden en situatie gaat dat ook gewoon door.