Afbeelding
Foto: VSK

Voorschoten doneert € 1,- per inwoner aan slachtoffers aardbeving

Politiek Politiek

De gemeenteraad heeft gisterenavond besloten om € 1,- per inwoner te doneren aan giro 555 ten behoeve van de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië. De motie van CDA, GroenLinks en PvdA werd met een meerderheid aangenomen. 

CDA’er Mark van Oostrum wees op de oproep van de Vereniging Nederlandse Gemeenten om giro 555 te steunen. Ruim 100 gemeenten hebben aan deze oproep gehoor gegeven. Van Oostrum vond dat ook Voorschoten zich hierbij moest aansluiten.

De VVD was het daar niet mee eens. ‘We zijn verbaasd over de oproep’, zei fractievoorzitter Katrien van Meenen. ‘Hoe erg de ramp ook is, dit is geen taak voor de gemeente. Inwoners kunnen zelf doneren, als zij daar behoefte aan hebben.’ Ook fractievoorzitter Wouter Duivendijk was tegen. ‘Wij vinden dat lokaal geld, lokaal besteed moet worden. Wel kunnen we aandacht voor giro 555 vragen aan de inwoners.’

Wethouder Van der Elst realiseerde zich dat de nood hoog is in de landen van de aardbeving maar ontraadde toch de motie. ‘Doneren moet een individuele keuze zijn voor de inwoners. Als we gemeenschapsgeld gaan inzetten negeren we de inwoners die wellicht niet willen doneren. We hebben het ook over gemeenschapsgeld dat nu niet ingezet kan worden voor lokale projecten.’

D66 fractievoorzitter Jolien Schroot begreep het dilemma. ‘Het is een verschrikkelijke ramp maar wij willen toch gehoor geven aan de oproep van de VNG.’
Uiteindelijk werd de motie aangenomen met 12 stemmen voor en 8 tegen van VVD en Voorschoten Lokaal.

In een stemverklaring zei GroenLinks fractievoorzitter Albert Deuzeman ook een signaal te willen afgeven naar de Turkse en Syrische inwoners van Voorschoten. Arnold Posthuma van de PvdA sloot zich hierbij aan. Dat was reden voor raadslid Martine Zoun van Voorschoten Lokaal voor een aanvullende stemverklaring: ‘ik had dit geld liever aan de Turkse, Syrische en Oekraïense inwoners van Voorschoten gegeven.’