Wegtakelen treinstellen is begonnen
Algemeen Regio nieuws
De berging van de treinen gaat snel. In de afgelopen drie dagen is er in een recordtempo een tijdelijke weg aangelegd over het land van Van Vliet, inclusief vier bruggen. Vanmiddag is het derde treinstel, dat half over het vierde hing, gestabiliseerd en naast het vierde treinstel in het weiland gezet.
Er is dag en nacht doorgewerkt. Er is een sloot gedempt en er zijn overkluizingen gemaakt om de aanwezige waterleiding te beschermen. De tijdelijke weg is eerder klaar dan verwacht en de opstelplaats voor de kranen die de treindelen weg gaan takelen is gereed. Een werktrein heeft de spoorstaven geleverd voor het herstelwerk. Dit start meteen na de berging.
Een zware hijskraan van de Hijs- en Transportfirma Mammoet takelde vanmiddag in de stromende regen de twee treinonderdelen weg. ‘Deze delen worden op een later moment op een SPMT (Self Propelled Modular Transporter, een voertuig met veel wielen) geladen en afgevoerd naar een andere locatie. Daar worden ze op diepladers overgeladen’, vertellen Corne Woestenberg en Justin Vreugdenhil van Mammoet.
‘Het derde treindeel wordt eerst opgetild zodat daar een nieuw draaistel onder gezet kan worden. De wielen daarvoor zijn net aangeleverd. Vervolgens wordt dit deel, samen met het vierde treindeel over de verbogen rails naar de niet beschadigde rails getild. Van daaruit worden de treinstellen verder afgevoerd richting Den Haag.’
Het team van Mammoet heeft ook tijdens de Paasdagen doorgewerkt. ‘Op zich zijn we dat wel gewend maar dit ongeluk is wel heel bijzonder’, zeggen de mannen.
Hoe lang de takelwerkzaamheden gaan duren is nog niet bekend. ‘Dat is helemaal afhankelijk van het weer’, zegt Martijn de Graaf van ProRail. ‘Van de regen hebben we geen last maar als het hard gaat waaien, moeten we stoppen.’ Of 18 april gehaald gaat worden, wist ook hij nog niet zeker. ‘Dit is erg snel gegaan en als we in dit tempo kunnen doorwerken, is die datum realistisch. Maar dan moet er echt niets tegenzitten.’
De Graaf verwacht overigens dat het wegrijden van de treinstellen niet veel verkeersoverlast gaat opleveren. Waarschijnlijk moet de Papelaan een paar keer dicht maar dan gaat het om tien minuten, meer niet.’