Afbeelding
Foto: VSK

Lessen uit treinongeval Voorschoten

Algemeen Regio nieuws

Een directe oorzaak van het ongeval op 4 april vorig jaar is ook door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid niet vastgesteld. Vandaag kwam het rapport van de OvV naar het ongeval uit. De conclusie is dat er bij onderhoud aan het spoor te veel aandacht is voor het laten doorgaan van het treinverkeer, en te weinig oog voor veiligheid.

Het is 4 april 2023 als vroeg in de ochtend een kraan op lorries, die na geplande onderhoudswerkzaamheden het spoor overstak, wordt aangereden door een goederentrein en vervolgens door een intercity. De kraanmachinist komt hierbij om het leven en 30 passagiers raken gewond waarvan 19 in het ziekenhuis belandden. Er worden verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de oorzaak van het ongeluk. Vandaag werd het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid bekend gemaakt. 

De werkzaamheden op het spoor werden uitgevoerd door BAM. Twee van de vier sporen werden vrijgehouden voor het werk. De bouwkraam werd ingezet om een spoorstaaf van 9 meter te verplaatsen. De kraanmachinist kreeg toestemming om terug te rijden maar dan gaat het toch mis. 

De OvV spreekt van een risicovolle omgeving waar onderhoud werd gepleegd en stelt dat de extra veiligheidsrisico’s van nachtwerken nog onvoldoende worden onderkent. Voorschoten blijkt, na onderzoek van ProRail, zelfs een van de meest risicovolle plaatsen te zijn voor onderhoud. 

De OvV is kritisch over nachtonderhoud en adviseert een robuuste fysieke bescherming tussen rijdende treinen en spoorwerkers. De werkplek moet veilig te bereiken zijn en het spoor waar mensen en materieel moeten oversteken moet bij voorkeur buiten dienst zijn gesteld. Spoorwerkers moeten zelf kunnen zien of een spoor in- of buiten dienst is. Ze kunnen dus niet alleen afhankelijk zijn van mondelinge communicatie tussen treindienstleider en veiligheidsfunctionarissen. Ook is het advies om alle (bijna) ongevallen te registreren. ProRail neemt alle aanbevelingen over.

In het rapport staat dat een jaar na het ongeval niet duidelijk is of alle reizigers volledig zullen herstellen. “Een aantal reizigers heeft een dusdanig trauma opgelopen door de aanrijding dat ze maanden na het ongeval nog niet met de trein reizen.” De machinist van de goederentrein heeft na begeleiding zijn normale werk weer hervat. De machinist van de reizigerstrein is gestopt en heeft een andere functie.

Het volledige rapport is te lezen op voorschoten.nl


Nieuws overzicht

Afbeelding
VKK-jubileumconcert De Vliegende Hollander 13 uur geleden
Oude Stationslaantje.
Geen flexwoningen maar permanente bouw Oude Stationslaantje 22 uur geleden
Afbeelding
Bloed, zweet en tranen bij oefening Corbulotunnel gisteren
Afbeelding
Grote oefening in Corbulotunnel 23 mei, 12:46
Afbeelding
Asfaltwerkzaamheden op diverse plekken in het dorp 23 mei, 12:37