<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo voorschotensekrant.nl
Stefanie Rodewijk helpt in haar praktijk mensen met slaaproblemen. Foto: PR
Stefanie Rodewijk helpt in haar praktijk mensen met slaaproblemen. Foto: PR
Ondernemer in beeld

Beter slapen, niet met pillen maar door gedragsverandering

Het is niet iedereen gegeven: op tijd naar bed en na een goede nachtrust fit weer opstaan. Er zijn veel mensen met slaapproblemen. In haar Mensendieck Praktijk helpt Stefanie Rodewijk veel mensen met allerlei slaapklachten zij doet dit door middel van bewustwording en gedragsverandering.

Door: Redactie

'Een of de vijf Nederlanders geniet niet van een goede nachtrust', zegt Stefanie. 'Er is sprake van een slaapprobleem als je gedurende langere tijd niet goed slaapt en door het slaaptekort niet meer goed functioneert. Langdurig slecht slapen ontwikkelt zich geleidelijk en wordt meestal veroorzaakt door verschillende factoren.

Vaak is er een duidelijke aanleiding geweest, bijvoorbeeld stress of gewoonte. Die aanleiding verdwijnt op een gegeven moment naar de achtergrond, maar het slechte slapen blijft bestaan. Je belandt dan in een vicieuze cirkel: slaapt slecht > negatieve gedachten en gevoelens over slapen > dit geeft spanningen rond inslapen/ doorslapen > door de spanning val je weer minder goed (terug ) in slaap. Naast de spanning ontwikkelen mensen die slecht slapen vaak verkeerde slaapgewoonten waardoor het slechte slapen in stand wordt gehouden.

Als slaapoefentherapeut werk ik aan een positieve gedragsverandering, ik kijk naar de duur, de kwaliteit en het tijdstip van de slaap. Zowel de dag als de nacht wordt hierbij onder de loep genomen, op die manier is het mogelijk vicieuze cirkels te doorbreken.|

Door het aanleren van ademhalings- en ontspanningsoefeningen komen mensen met slaapproblemen mentaal en fysiek tot rust dat heeft een positief effect op het het slaapcentrum in de diepe hersenen.
Het is belangrijk dat patiënten inzicht krijgen in hun slaapgedrag, voeding en ook hun lichaamsbeweging. Blijf niet langer in bed liggen dan je voor je slaap nodig hebt adviseer ik ook, niet lezen, televisie kijken en nog even een berichtje op je smartphone bekijken het draagt allemaal bij aan de ontwikkeling van een slaapstoornis. Maar het is ook belangrijk dat mensen 'hun hoofd vrij maken', mindfulness levert hierbij een belangrijke bijdrage.

Wilt u meer informatie over slaaptherapie of een afspraak maken met Stefanie, dan kan dat via de website www.mensendieck-voorschoten.nl, een afspraak maken kan telefonisch via 0715720799 / 0651594530


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten