<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo voorschotensekrant.nl
Concertpianist Tobias Borsboom trad afgelopen zondag op in Woonzorgcentrum Adegeest. Foto: De Toonzetter
Concertpianist Tobias Borsboom trad afgelopen zondag op in Woonzorgcentrum Adegeest. Foto: De Toonzetter
Kunst & Cultuur

Puur pianoconcert Tobias Borsboom in Adegeest

  Cultuur

Zondag 9 juni speelde pianist Tobias Borsboom werken van Liszt, Janacek, Mendelssohn-Bartholdy, Godowski en Debussy  in een druk bezocht woonzorgcentrum Adegeest. Door zijn heldere toelichting kon men tijdens het concert een speld horen vallen, zo aandachtig luisterde het publiek. Samengevat lichtte Borsboom zijn recital als volgt toe:

"Als je niet kunt reizen, gebruik dan je fantasie", aldus Debussy, en inderdaad, Debussy heeft heel weinig gereisd, maar in zijn vele composities trekt hij langs verschillende bestemmingen en weet hij daarin vaak de sfeer, de geur, het klimaat, de totale beleving van die plekken goed te vangen. 

In die geest komen we in dit recital via de muziek langs verschillende plekken die door hun eigenheid componisten inspireerden en in muziek omzetten. Het eerste stuk uit het programma van Liszt was ietwat zwaarmoediger van opzet. Het gaat over de jongeman Obermann, een fictief personage uit de gelijknamige roman van De Senancourt, die zoekt naar een ideale wereld, een groene vallei, en die de natuur in trekt. Echter zijn eigen innerlijke wereld zit hem in de weg. 
Het publiek vond verlichting tijdens het volgende stuk van Janacek, die door het kleine en onbeduidende dorpje Frydek trok en zich liet inspireren door een beeldje van Maria, vandaar  zijn compositie "Madonna of Frydek".

Mendelssohn schreef zijn Schotse fantasie voordat hij daadwerkelijk naar Schotland afreisde. Hij ging daarheen om het ruige, ongerepte landschap van het Hebridengebied te ervaren. Met name "Fingals grot", die onheilspellend en mysterieus klonk als je daar binnenin voer vanuit de zee had een aantrekkende kracht op Mendelssohn, prachtig verklankt door Borsboom. 

Na de pauze klonken eerst twee werken van Godowski uit de Java Suite, geïnspireerd op de Javaanse gamelan. En ook Debussy liet zich in Estampes inspireren door de Gamelan klanken. Deze waren voor het eerst in Europa te horen tijdens de wereldtentoonstelling van Parijs in 1889. De andere impressionistische stukken van Debussy voeren het publiek langs het Alhambra van Spanje en een Franse tuin waar een flinke hoosbui overheen raasde. Ook riep Borsboom met zijn spel het beeld op van het zonnige, zangerige en heuvelachtige Anacapri (Les collines d'Anacapri), en tot slot het Parijs op 14 juli, tijdens de viering van de Franse Revolutie (Feux d'artifice). "Vandaar het vuurwerk". Als dank voor het daverend applaus speelde Borsboom een toegift: Sonate van Schubert in a D784, 2e deel. In het gastenboek staan vele positieve reacties waaronder: " Fantastisch concert, erg genoten en hopelijk tot ziens; Wat een plezierige dag!; Wat hebben wij ervan genoten!; Was heel mooi, virtuoos en een heerlijke middag gehad; Een grandioos recital, in een woord meesterlijk;

8 september  vindt het volgende concert plaats in de reeks 'Geef Adegeest vleugels' met Les Copains. Paul Drijvers, zang en gitaar, Miriam van Dixhoorn, viool en zang, Henk Kuik, accordeon, gitaar en zang. Philip Woudenberg, contrabas en zang. Zij brengen een verbreed repertoire met verrijkte stijlen en klankkleuren.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten