Mr. Fred Snelderwaard, deelt maandelijks zijn 'hersenspinsels' met de lezers van de Voorschotense Krant. Foto: PR
Mr. Fred Snelderwaard, deelt maandelijks zijn 'hersenspinsels' met de lezers van de Voorschotense Krant. Foto: PR

Voorschoten wordt DOL en DOR

Zakelijk Ondernemer in beeld

Vreemde titel wel maar het zorgt ervoor dat u gaat lezen toch? En als u ondernemer bent die tweedehands goederen opkoopt moet u zeker blijven lezen. Voor opkopers van goederen bestaat thans een registratieplicht, veelal op papier. Vanaf 1 januari 2023 gaat de gemeente Voorschoten deze ondernemers verplichten om deze registratie digitaal bij te houden in het Digitaal Ondernemers Register (DOR). Vooraf moeten deze ondernemers zich bij de Gemeente melden via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). In de toekomst wordt dit verplicht in elke gemeente maar het is nu nog op basis van vrijwillige aanmelding.

Hoe werkt de DOR
Eigenlijk is het heel simpel…. in theorie. Als u als ondernemer tweedehands goederen koopt moeten deze worden geregistreerd in een digitaal register. U zal dan achter de pc moeten kruipen en zaken moeten registreren als - wat u heeft gekocht- wanneer u het heeft gekocht-, - van wie u het heeft gekocht etc. En ook product specifieke details als serienummers etc.

Het doel van het register is het tegengaan van heling van gestolen goederen. Als u de goederen heeft aangemeld in de DOR mag u deze goederen de eerste dagen niet verkopen. Blijkbaar (u snapt mijn twijfel) gaat er dan eerst iemand checken of deze goederen mogelijk zijn gestolen. Helaas is er voor de ondernemer zelf weinig geautomatiseerd, het is gewoon met het handje invullen. U snapt het, een administratieve last erbij. Voor onze Gemeente geldt dat ook de handel in tweedehands auto’s onder deze melding gaat vallen. Dat er al een registratieplicht via de RDW plaatsvindt is blijkbaar onvoldoende.

Snelle invoering
Begrijpt u mij niet verkeerd, de strijd tegen de criminaliteit en heling zijn belangrijk. Dat is een taak voor ons allemaal. Een dergelijk register kan (als er inderdaad direct digitaal wordt gecontroleerd) zijn effect hebben. De invoering is 1 januari a.s. is echter al heel snel. Bij navraag stelt men dat men niet direct zal gaan handhaven maar formeel moet u dit als ondernemer wel op korte termijn geregeld hebben. Dus opkoper/ondernemer u moet in de actie. En ja dit betekent (weer) meer administratieve last en het is bekend dat u hier niet op zit te wachten. Het is voor de goede zaak moeten we maar denken….

Ik wens u een weinig administratieve maand toe,
Mr Fred Snelderwaard (fred@snelderwaard.nl)

.

Nieuws overzicht

Afbeelding
Eerste expositie van De Vertelfotograaf 18 uur geleden
Afbeelding
Nationale Voorleesdagen op de Peuterspeelzalen 19 uur geleden
Afbeelding
Roep om duidelijkheid 20 uur geleden 3
Afbeelding
Leiderdorper opgepakt voor overval Veurseweg 20 uur geleden
Afbeelding
Petitie skeelerbaan gemist? Teken alsnog! 27 jan, 18:51