Afbeelding

Kopen bij de lokale middenstand

Zakelijk Ondernemer in beeld

(door Omzetcoach Franck Fielemon) Een grote frustratie van de lokale winkelier. Klant komt binnen voor een specifiek product, wil het eens bekijken, aanraken, passen en gaat daarna weer weg. Buiten pakt de klant zijn mobiel en vergelijkt de prijs op bol.com, wehkamp.nl, coolblue.nl of zalando.nl. De bestelling is daarna snel geplaatst indien het artikel een paar euro goedkoper blijkt als in de winkel. Waarom vertonen klanten dit gedrag? Let men echt zo scherp op de prijs, is het advies van een winkelier dan niets waard? Gunt men het de winkelier niet? Of was het gewenste merk, de kleur, maat, hoeveelheid of uitvoering eenvoudigweg niet voorradig? Of is het product onhandig te vervoeren?

Vraagtekens alom. Weinig aan te doen ook behalve dan dat de winkelier zijn uiterste best moet (blijven) doen om de gunfactor te vergroten, de klantbeleving te optimaliseren, unieke producten in de winkel te hebben én de voorraad op peil te houden. Best een uitdaging, maar deze kleine tips doen soms wonderen. Ga een belangstellend gesprek aan met je klant, zorg voor een koekje voor de hond en een leuke kleurplaat voor de kinderen, werk aan de band met je klanten, zowel trouwe bezoekers als spontane bezoekers aan je winkel.

Helaas merk ik nog maar al te vaak dat de persoonlijke aandacht voor de klant niet altijd vanzelfsprekend is. Medewerkers die met elkaar kletsen en niet naar een klant omkijken, geen interesse hebben in de klant en geen moeite doen om de klant te entertainen. En dat is juist wel wat de klant zo leuk vindt en waarom hij of zij naar je winkel komt. Waardeer de klant dus meer en je krijgt meer waardering terug. Als winkelier mag je in dat geval dan ook best om "de deal" vragen als je het vermoeden hebt dat buiten de mobiel getrokken wordt.

Franck Fielemon is oprichter van Omzetcoach.nl en helpt ondernemers bij het behalen van omzetdoelstellingen. Volg Franck op LinkedIn voor zijn succesvol verkopen tips www.linkedin.com/in/franckfielemon

Nieuws overzicht

Afbeelding
Leerlingen Gevers: oorlogsverhalen blijven vertellen 2 uur geleden
Jesper Zonneveld neemt per 1 april Heymans IJzerwaren aan het Treubplein 6, over van Bob Heijmans. Foto: Nelleke de Vries
Heymans IJzerwaren heeft nieuwe eigenaar: Jesper Zonneveld 7 uur geleden 20
De familie van Ton is blij met het speciale bankje
Een eigen bankje met plaquette voor Ton van der Pol gisteren 9
Onlangs werd 25 jaar aangepast roeien, gevierd bij Roeivereniging Rijnland
25 jaar aangepast roeien binnen roeivereniging Rijnland 27 mrt, 13:31
Afbeelding
MHC Forescate JO14-2 toont teamspirit tegen koploper Rijswijk 27 mrt, 13:24