<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo voorschotensekrant.nl
Foto: Rijnlandroute.nl
Regio nieuws

Het gaat vriezen in de tunnel

Op dit moment treft het tunnelafbouwteam van Comol 5 de voorbereidingen voor het bouwen van de dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen van de Rijnlandroute. Deze dwarsverbindingen dienen straks als vluchtroute om in geval van een calamiteit te vluchten naar de andere, veilige tunnelbuis. Er wordt een bijzondere techniek gebruikt om ervoor te zorgen dat het grondwater niet de tunnel in stroomt en dat het team veilig kan werken: het bevriezen van de grond.

Op de plek waar de dwarsverbinding moet komen, worden in een ruime cirkel vrieslansen geboord door de wand van de eerste tunnelbuis. Voor de 8 dwarsverbindingen die met deze techniek worden gebouwd is dat in totaal 2,5 km aan vrieslansen.

Koelvloeistof
Maar eerst wordt een koelvloeistof van pekelwater (zout/watermengsel) door de leidingen van de vrieslansen aangebracht die ervoor zorgt dat grond binnen enkele weken bevroren is. De exacte tijdsduur hiervan is afhankelijk van de grondsoort waarin het vrieslichaam zich moet vormen. In zand gaat dit makkelijker dan in klei. De temperatuur zakt hierbij tot ongeveer -35 graden Celsius, wat zeer nauwkeurig in de gaten wordt gehouden. Hierna wordt het beton van de tunnelwand weggehakt en start het uitgraven. Vanaf dat moment wordt er 24 uur en 7 dagen in de week gewerkt.

Spuitbeton & folie
Tijdens het uitgraven wordt de de ontgraving met spuitbeton gestabiliseerd. Daarna wordt het segment geopend naar de noordelijke tunnelbuis. Voordat de definitieve vloeren, wanden en dak van de dwarsverbinding kan worden gestart, wordt er een waterdichte folie aangebracht, die aansluit op de twee geboorde tunnelbuizen. Nadat het betonwerk tussen de tunnelbuizen gereed is, kan de vriesinstallatie worden uitgeschakeld. De dwarsverbindingen zijn dan nog niet klaar: de vluchtdeuren moeten nog in een betonnen omranding worden aangebracht en de installaties worden gemonteerd en getest.

Volgens de huidige planning wordt vanaf begin november gestart met de vriesinstallatie, en begin volgend jaar start het uitgraven. Komende winter is er ijs in Nederland, en wel bij de RijnlandRoute!

Bron: Rijnlandroute.nl


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten