<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=voorschotensekrant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo voorschotensekrant.nl
<p>Ben van der Hoff, praat ons maandelijks bij over lifestyle en gezondheid. Foto: Vsk</p>

Ben van der Hoff, praat ons maandelijks bij over lifestyle en gezondheid. Foto: Vsk

(Foto: )

Overheidscampagne ‘Fit op jouw manier’ is onder de maat

Meer dan 10 dagbladen over het hele land verspreid maakten in november melding van een flitspeiling onder ruim 1500 Nederlanders voor de campagne Fit op jouw manier van het Ministerie van VWS. Een kwart denkt geen goede weerstand te hebben tegen corona. Grappig was dat elke krant meldde dat de ondervraagden in zijn provincie woonden, maar dat terzijde. 

door: Ben van der Hoff

Tips om fitter te worden
De mening van huisarts Tamara de Weijer, door de meeste kranten vermeld: “Kleine veranderingen in de leefstijl kunnen al binnen een paar weken groot effect hebben op de weerstand. Kleine veranderingen kunnen al snel positief bijdragen aan je weerstand zoals meer water drinken en extra bewegen. Daardoor ben je beter beschermd tegen ziekmakers, zoals virussen. Fitter worden doet iedereen op zijn eigen manier; het is goed om de manier te vinden die bij jou past en die je kan volhouden’. Dan volgen nog tips om fitter te worden zoals: maak ommetjes, doe een powernap van vijf minuten, poets je tanden op één been. Twee aanbevelingen kunnen de toets der kritiek doorstaan: eet de regenboog (tover verschillende kleuren op je bord) en duik de tuin in”.

De Nederlandse weerstand slaat geen deuk in een pakje boter om het maar eens plastisch uit te drukken. De Nederlandse bevolking kampt met overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes2. Voor een verbetering van de weerstand is helaas veel meer nodig dan deze aanbevelingen. Suppletie met de vitamines C en D alsmede de mineralen zink, selenium en magnesium en visvetzuren is hiervoor nodig volgens onderzoekers. Wat ‘extra’ bewegen betreft is een ‘ommetje’ niet genoeg.

Sullig
De overheidscampagne maar eens aangeklikt. Natuurlijk, elke gezondheidscampagne is belangrijk, maar de drie video’s van 25 seconden lijken wel bedoeld voor schoolkinderen. Drie voorbeelden: een 50+ werknemer op een skateboard naar zijn werk, een 60 plusser die touwtje springt en een pan vol pasta. Als je beschadigd op je werk wilt aankomen kies dan als oudere vooral voor een skateboard om je te vervoeren en touwtje springen voor de gemiddelde 60 plusser? Voor pasta met zijn hoog gehalte aan koolhydraten en tarwe als grondstof zijn er betere alternatieven. Deze overheidscampagne is onder de maat.


&lt;SCRIPT SRC=&quot;//secure.adnxs.com/ttj?id=&amp;cb=[CACHEBUSTER]&amp;referrer=voorschotensekrant.nl&amp;pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&amp;postcode=&quot; TYPE=&quot;text/javascript&quot;&gt;&lt;/SCRIPT&gt;
Meer berichten